Nie takie straszne kontrolki w samochodzie. Co powinno tak naprawdę zaniepokoić?

Nie takie straszne kontrolki w samochodzie. Co powinno tak naprawdę zaniepokoić?
fot. unsplash.com

Z pewnością znasz to uczucie. Jedziesz jak codzień do pracy albo na zakupy i nagle zauważasz czerwoną kontrolkę świecąca się na wyświetlaczu samochodu. Co robić w takiej sytuacji? Spokojnie, to nie koniec świata!

Gra w kolory

Ogólnie rzecz ujmując, kolor kontrolki w samochodzie ma znaczenie. Te pomarańczowe mają raczej charakter informacyjny. Jeżeli jednak pojawi się zapalona kontrolka o barwie czerwonej, koniecznie przyjrzyj się jej uważnie. I zdecydowanie nie bagatelizuj, bo system ostrzegania w samochodzie informuje Cię właśnie o usterce, albo konieczności wizyty u mechanika. 

Oczywiście, gdy wkładamy kluczyk do stacyjki, tuż przed uruchomieniem pojazdu, na desce rozdzielczej zapali się sporo lampek w pomarańczowym i czerwonym kolorze. I to jest najlepszy znak. W przypadku prawidłowego działania samochodu, po kilku sekundach one wszystkie zgasną. Jeżeli to się nie, warto się im lepiej przyjrzeć. 

Lampa Alladyna i inne

Jeżeli podczas jazdy zaświeci się czerwona kontrolka, postaraj się jak najszybciej zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu. Dalsze używanie pojazdu może skutkować trwałym uszkodzeniem, a nawet spowodować wypadek drogowy. Są takie sytuacje, gdy dalsza jazda jest niemożliwa. Będą to:

  • Zbyt niski poziom oleju
  • Zbyt wysoka temperatura silnika
  • Za słaby akumulator
  • Awaria poduszki powietrznej
  • Awaria układu wspomagania kierownicy
  • Brak płynu hamulcowego 
  • Awaria hamulców

Kontrolki informujące

Wśród alertów na desce rozdzielczej zobaczysz czasem kontrolki w kolorze czerwonym lub pomarańczowym, które nie zagrażają bezpośrednio jeździe, ale warto sprawdzić, co się tak naprawdę dzieje. Będzie to, chociażby informacja o niedomkniętych drzwiach lub bagażniku. To również brak płynu do spryskiwania oraz niezapięte pasy współpasażerów. Czasem również w ten sposób samochód wskazuje na niski poziom paliwa albo zbyt małym poziomie ciśnienia powietrza w oponach.