Co oznacza zapalenie czerwonej kontrolki w kształcie akumulatora? Przyczyny i możliwe skutki
Pomimo powszechnego przekonania, zapalenie czerwonej kontrolki przedstawiającej akumulator nie zawsze świadczy o problemach z baterią. Zazwyczaj wskazuje to na kłopoty z układem ładowania. Kontrolka ta, choć nie wyłącza natychmiastowo samochodu, może zwiastować poważne problemy. W efekcie, podróż jest zazwyczaj przerwana w niedługim czasie ze względu na różnorodne potencjalne przyczyny awarii, od drobnych do poważniejszych.
Zanik ładowania często przypomina jedną z najbardziej znanych anegdot motoryzacyjnych. Każdy prawdopodobnie słyszał o słynnej historii, gdy po pęknięciu paska alternatora, pończocha pasażerki ratowała sytuację. Po awaryjnym zamontowaniu jej w miejsce uszkodzonego paska, można było kontynuować jazdę. Mimo że w zimie pasażerce mogło być chłodno na nogi, dzięki swojej ofierze mogła dotrzeć do celu bez konieczności nocowania na świeżym powietrzu.
Dziś nikt już raczej nie korzysta z metody z pończochą, ale problemy z paskiem alternatora i układem ładowania nadal występują. Dlatego, kiedy na desce rozdzielczej zapali się czerwona kontrolka w kształcie akumulatora, powinieneś być świadomy potencjalnych problemów. Awaria układu ładowania nie musi od razu unieruchomić samochodu, ale jeśli już wystąpi, warto jak najszybciej znaleźć bezpieczne miejsce do zatrzymania.
W tym artykule skupiliśmy się na „tradycyjnych” alternatorach, które są najczęściej spotykane w naszych samochodach. Warto jednak pamiętać, że istnieją również układy miękkiej hybrydy (mHEV), hybrydowe oraz alternatory zintegrowane z rozrusznikiem, które zasługują na odrębne omówienie w innym czasie.