Obowiązkowa nowa naklejka dla samochodów z instalacją LPG może zaskoczyć kierowców

Obowiązkowa nowa naklejka dla samochodów z instalacją LPG może zaskoczyć kierowców

Rozporządzenie ministra infrastruktury niesie za sobą nowy obowiązek dla kierowców samochodów wyposażonych w instalację LPG. Teraz na ramie drzwi lub pod maską silnika tych pojazdów musi widnieć nowa naklejka. Zastanawialiśmy się, czy brak tej naklejki na samochodzie może uniemożliwić przejście badania technicznego.

Z instalacją LPG wyposażone są miliony samochodów w Polsce – to aż 3,3 mln pojazdów, co stanowi największą flotę tego typu na terenie Europy, nie licząc Turcji. W kraju nad Wisłą działa około 7400 stacji oferujących sprzedaż gazu LPG, co tworzy największą sieć LPG w Europie. Dostępność warsztatów montujących instalacje gazowe także jest imponująca, co sprawia, że rząd postanowił skupić na tej branży swoją uwagę. Efektem tego jest wprowadzenie nowego obowiązku.

Nowym obowiązkiem dla samochodów z LPG jest posiadanie specjalnej naklejki, która po 17 maja 2024 roku musi być umieszczona na ramie drzwi lub pod pokrywą silnika. Naklejka ta ma zawierać informacje, które umożliwią identyfikację warsztatu montującego instalację LPG oraz samego instalatora. Wszystko to wynika z rozporządzenia ministra infrastruktury dotyczącego homologacji montażu dodatkowej instalacji zasilania gazem.

Zgodnie z rozporządzeniem, naklejka musi posiadać określony wzór i zawierać takie dane jak: numer świadectwa homologacji, nazwę instalatora, nazwę zakładu montującego oraz numer porządkowy wyciągu ze świadectwa homologacji. Naklejka ta powinna być wykonana z materiału odpornego na czynniki zewnętrzne, co umożliwi czytelność informacji na niej zamieszczonych.

Pytanie, które najbardziej intryguje kierowców, to czy samochód bez nowej naklejki przejdzie badanie techniczne. Jak tłumaczy Karol Rytel, dyrektor ds. technicznych w Polskiej Izbie Stacji Kontroli Pojazdów, procedura badania nie przewiduje konsekwencji za brak tej naklejki, a diagnosta nie ma obowiązku weryfikacji tabliczki. Zmiana tego stanu rzeczy wymagałaby zmiany przepisów dotyczących badań technicznych.

Dzisiaj, badanie techniczne samochodu osobowego kosztuje 98 zł, natomiast w przypadku auta z instalacją gazową, cena wzrasta do 162 zł. Przegląd okresowy motocykla wynosi 62 zł, a ciężarówki – 153 zł. Ceny te ustalono w 2004 roku i od tamtej pory nie uległy zmianie. Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów argumentuje za podniesieniem opłat, podkreślając konieczność inwestycji w modernizację wyposażenia stacji diagnostycznych, aby były one zgodne z postępem technologicznym w motoryzacji i zmieniającymi się przepisami UE.

Według przedsiębiorców z branży SKP, cena badania technicznego samochodu powinna wynosić 246 zł brutto, a dodatkowo rocznie powinna ulegać waloryzacji o wskaźnik inflacji za poprzedni rok. Aby było to możliwe, konieczne jest wprowadzenie odpowiedniego mechanizmu do ustawy Prawo o ruchu drogowym.