Badanie pokazuje, jakie samochody Polacy najczęściej składowali na złomowiskach w roku 2023
Dane z roku 2023 wskazują, że Polacy najczęściej decydowali się na złomowanie samochodów, które miały mniej więcej 25 lat. Ciekawostką jest, że wśród najczęściej złomowanych modeli przeważały te, które kiedyś były bestsellerami niemieckich producentów. To właśnie one ulegały korozji i wymagały kosztownych napraw najczęściej. Nie bez znaczenia jest też fakt, że liczba samochodów oddanych na złom zdecydowanie zmalała w stosunku do poprzednich lat.
Równocześnie producenci samochodów chcieliby widzieć wzrost liczby aut trafiających na złomowiska rok po roku, co oznaczałoby skrócenie ich żywotności. Jednak polscy właściciele samochodów wydają się wybierać zasadę „zero waste”, preferując naprawy swoich pojazdów zamiast pozbywać się ich na złomowiskach. 2023 rok to kolejny, w którym obserwowano spadek liczby złomowanych samochodów.
Raport przygotowany przez Samar pokazuje, że od momentu rozpoczęcia pandemii liczba aut kierowanych do stacji demontażu systematycznie spada. W 2023 roku na złomowiska trafiło ponad 389,5 tys. samochodów osobowych, co oznacza spadek o prawie 8% w porównaniu do roku poprzedniego. To również najniższy wynik od sześciu lat. To zjawisko można przypisać gwałtownemu wzrostowi cen nowych aut wywołanym przez pandemię.
W wywiadzie dla Samar Adam Małyszko, prezes Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów FORS, zwraca jednak uwagę na jeszcze bardziej niepokojącą tendencję. Mówi on o tak zwanej szarej strefie, gdzie coraz większa liczba aut jest rozbierana na części. Według jego szacunków, w ciągu ostatnich 25 lat mogło być nielegalnie zdemontowanych około 15 milionów pojazdów.
Nie ma dokładnych danych na temat modeli i wieku samochodów trafiających na nielegalne złomowiska. Wiadomo jednak, które modele najczęściej kończyły swoje życie w legalnych punktach demontażu. W ubiegłym roku najpopularniejszymi modelami były te z lat 1999 i 2000, ale znaczna liczba aut pochodziła także z rocznika 2005 – dokładnie 17 198 sztuk.
Analitycy korzystający z bazy CEPiK zauważają, że Polacy najczęściej decydują się na złomowanie samochodów marki Opel. W 2023 roku blisko 56 057 opli skończyło swoje życie na złomowisku. Z drugiej strony, równie często złomowane były auta marki Volkswagen, z liczbą 52 600 szt. Renault zajęło trzecie miejsce, z liczba demontowanych egzemplarzy wynoszącą 37 210.
Lista TOP 10 marek samochodów najczęściej demontowanych w Polsce w 2023 roku prezentuje się następująco:
Opel – 56 057 szt.
Volkswagen – 52 600 szt.
Renault – 37 210 szt.
Fiat – 36 130 szt.
Ford – 34 258 szt.
Audi – 20 167 szt.
Peugeot – 20 047 szt.
Skoda – 15 259 szt.
SEAT – 13 936 szt.
Citroen – 12 918 szt.