Polska w światowej czołówce producentów samochodów: walka o wyższe pozycje trwa

Polska w światowej czołówce producentów samochodów: walka o wyższe pozycje trwa

Polska, Argentyna i Maroko to kraje, które rywalizują ze sobą na motoryzacyjnej mapie świata, walcząc o miejsce w prestiżowym rankingu świecie. Polska znalazła się wśród 30 najlepszych, nie ustępując miejsca innym krajom. Istnieje realna szansa na pokonanie Rosji dzięki nowym inwestycjom w branży.

W rankingu produkcji samochodów na świecie, Polska z powodzeniem zdobywa coraz wyższe pozycje, znajdując się już w pierwszej trzydziestce. Jednak aby znaleźć się w elitarnym gronie Top 20, polska motoryzacja musi jeszcze trochę nadrobić. Przed nami są jeszcze kraje takie jak Republika Południowej Afryki, Rosja czy Malezja. Aby osiągnąć ten cel, musimy wspierać firmy, które zdecydowały się na inwestycje w Polsce, takie jak Stellantis i Grupa Volkswagen.

Według danych międzynarodowego stowarzyszenia producentów samochodów OICA, do przewyższenia Federacji Rosyjskiej potrzebujemy zwiększyć produkcję o nieco ponad 100 tysięcy samochodów. To wyzwanie jest możliwe do zrealizowania, biorąc pod uwagę, że w ciągu jednego roku (od 2022 do 2023) zdołaliśmy zwiększyć produkcję o ponad 130 tysięcy egzemplarzy. Dzięki planowanemu rozpoczęciu produkcji kolejnego popularnego crossovera segmentu B od koncernu Stellantis oraz montażowi Volkswagena Golfa, szanse na pokonanie Rosji rosną. Dodatkowo Stellantis niedawno odświeżył swoją gamę aut dostawczych, co powinno dodatkowo zwiększyć zainteresowanie tymi samochodami, produkowanymi w Gliwicach (90% produkcji jest eksportowane).

Problemy, z którymi boryka się Rosja, spowodowały znaczny spadek ich produkcji samochodów – z ok. 1,5 mln pojazdów rocznie w 2021 roku do 609 tys. aut po inwazji na Ukrainę. To wynik rezygnacji zagranicznych firm takich jak Hyundai-Kia, Mercedes, Renault, Toyota czy Grupa Volkswagen z rynku rosyjskiego. Obecnie główną rolę w rosyjskiej motoryzacji pełni marka Łada, która stara się przywrócić do produkcji kolejne modele.

Największymi producentami samochodów w roku 2023 były Chiny (30,1 mln samochodów), USA (10,6 mln), Japonia (8,9 mln), Indie (5,8 mln) i Korea Południowa (4,2 mln). Niemcy, z wynikiem 4,1 mln samochodów, plasują się tuż za Koreą. Polska z wynikiem 0,61 mln samochodów jest bliżej USA niż Francji. W 2023 roku na całym świecie wyprodukowano więcej aut osobowych (ponad 68 mln) niż dostawczych (ponad 21 mln pojazdów klasy LCV), przy czym w krajach takich jak Kanada, Meksyk, Polska, Tajlandia czy USA dominują pojazdy dostawcze.