Zobowiązania podatkowe po sprzedaży samochodu: Kto musi zapłacić?

Zobowiązania podatkowe po sprzedaży samochodu: Kto musi zapłacić?

Kiedy decydujemy się na sprzedaż naszego pojazdu, nie jest to koniec naszych zobowiązań. Po sfinalizowaniu transakcji, byli właściciele pojazdów muszą podjąć kilka istotnych kroków, niektóre z nich wiążą się z dodatkowymi obciążeniami podatkowymi. Wszystko zależy od indywidualnej sytuacji sprzedającego. Jakie są te obowiązki? I kto ma obowiązek uregulowania należności wobec urzędu skarbowego po sprzedaży samochodu?

Nie tylko wymiana pieniędzy i podpisanie umowy kupna-sprzedaży stanowi ostateczne zakończenie procesu sprzedaży samochodu. Pozbycie się pojazdu oznacza dla nas także konieczność spełnienia pewnych obowiązków administracyjnych. Każdy sprzedający musi pamiętać o zgłoszeniu transakcji oraz kontakcie z firmą ubezpieczeniową. Dla niektórych sprzedających może pojawić się dodatkowy obowiązek w postaci uregulowania podatku – ale kto dokładnie musi go zapłacić? I jaka jest jego wysokość?

Na początek omówimy obowiązki, które dotyczą wszystkich sprzedających samochód. Co zrobić po sprzedaży pojazdu? Zgodnie z art. 78 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym, po sprzedaży samochodu mamy obowiązek powiadomienia starosty. Nie wymaga to jednak osobistego kontaktu z wydziałem komunikacji – wystarczy złożenie odpowiedniego zgłoszenia na stronie internetowej rządu. Proces wypełnienia formularza jest dość prosty – będziemy potrzebować umowy kupna-sprzedaży, aby uzupełnić dane nabywcy, oraz zdjęcia lub skanu tego dokumentu.

Po sprzedaży samochodu mamy 30 dni na zgłoszenie tej transakcji. A co jeśli przegapimy ten termin? Niedotrzymanie czasu może skutkować grzywną w wysokości 250 zł. Nie warto jednak zwlekać ze zgłoszeniem – jeśli nabywca pojazdu nie dopełni swoich obowiązków i nie przerejestruje samochodu na siebie (np. zostanie złapany przez fotoradar), mandat trafi na nasz adres i będziemy musieli udowodnić, że samochód został sprzedany, aby uniknąć kary.

Następnym krokiem po sprzedaży samochodu jest zgłoszenie tej transakcji do firmy ubezpieczeniowej. Jeżeli zrobimy to na czas, możemy liczyć na zwrot części kosztów dodatkowych usług takich jak assistance, Auto Casco, ochrona szyb i opon. Przykładowo, jeżeli 3 miesiące przed sprzedażą zakupiliśmy pakiet OC, AC i assistance, po sprzedaży samochodu i zgłoszeniu tego faktu ubezpieczycielowi, otrzymamy zwrot 75% kwoty, którą zapłaciliśmy za AC i assistance. Wszystkie dodatkowo płatne produkty przestają obowiązywać po sprzedaży samochodu – jedynym obowiązkiem nowego właściciela jest posiadanie obowiązkowego OC. W przypadku drogich ubezpieczeń AC dla nowych samochodów, zwrot może wynieść nawet kilka tysięcy złotych.

Jednakże, w niektórych sytuacjach sprzedający muszą również pamiętać o swoich zobowiązaniach podatkowych. Ma to miejsce w kilku określonych przypadkach. Pierwszym z nich, choć rzadko spotykanym, jest sytuacja, w której strony umowy zdecydowały, że to sprzedawca pokryje koszt podatku PCC-3, czyli podatku od czynności cywilnoprawnych. Chociaż zwykle płaci go kupujący, umowa może określić, która strona jest odpowiedzialna za uregulowanie tej opłaty.