Prawo jazdy C+E – czyli jak zacząć pracę w ciężkim transporcie
Prawo jazdy kat C+E – to najczęściej wybierana kategoria prawa jazdy wśród osób, które planują rozpoczęcie pracy w zawodzie kierowcy zawodowego. Dlaczego tak jest? Odpowiedź jest stosunkowo prosta. Kategoria C+E prawa jazdy jest najbardziej pożądaną kategorią przez pracodawców i firmy transportowe. Wynika to z możliwości wykorzystania pojazdów o zwiększonej ładowności, a tym samym możliwość pobrania większej ilości ładunku i niższy finalny koszt tonokilometrów. Z tego właśnie powodu na drogach dostrzeżemy więcej ciągników siodłowych z naczepą (potocznie tirów) niż zwykłych solówek. Także dla osób planujących zatrudnienie się w roli kierowcy zawodowego wybór kategorii prawa jazdy jest raczej oczywisty. Nie oczywiste natomiast są procedury, szkolenia i egzaminy, które się z tym wiążą. Przejdźmy zatem do głównego tematu artykułu, czyli prawa jazdy C+E i tego jak rozpocząć pracę w transporcie.
Kategoria C+E prawa jazdy – do czego uprawnia?
Temat dość powszechny temat, więc wydawałoby się, że nie powinien sprawiać problemów osobom zainteresowanym uzyskaniem prawa jazdy C+E. Jednak z jakiegoś powodu po drodze do uzyskania C+E pojawia się ich wiele. Wynika to z wielu błędnych informacji publikowanych w Internecie. Z tego artykułu dowiesz się wszystkiego co powinieneś wiedzieć o kat. C+E prawa jazdy i uprawnieniach zawodowych kierowcy.
Zacznijmy od początku, ponieważ tutaj pojawia się najwięcej mitów i niedopowiedzeń związanych z tą kategorią prawa jazdy. Kategoria C+E uprawnia na dołączenie do ciężarówki (pojazdu samochodowego powyżej 3,5 t DMC) tzw. przyczepy CIĘŻKIEJ, czyli takiej, której waga przekracza 750 kg.
Ok, a co jeżeli nie przekracza 750 kg? Zgodnie z przepisami ustawy o ruchu drogowym przyczepę lekką można dołączyć do solówki i prowadzić taki zestaw z kategorią C. Jednak w 99% transportów zarobkowych do ciężarówki dołączone będą przyczepy ciężkie lub naczepy, których DMC znacznie przewyższa 750kg.
Jakie prawo jazdy jest potrzebne do pracy jako kierowca ciężarówki?
W powszechnej opinii krążą dwa główne mity dotyczące pracy na stanowisku kierowcy:
- Większości osób, które nie mają doświadczenia w branży transportowej wydaje się, że kierowcy zawodowi muszą mieć jedynie prawo jazdy C+E.
- Podobna liczba myśli, że można wykonać kategorię C+E od razu po kat. B.
Odnośnie punktu pierwszego – samo prawo jazdy nie uprawnia do pracy na stanowisku kierowcy. Trzeba mieć jeszcze ukończone szkolenia zawodowe, czyli tzw. kurs na przewóz rzeczy to potoczne określenie na kurs kwalifikacyjny dla kierowców. Taki kurs kończy się egzaminem państwowym, po którym zostaje wydane Świadectwo Kwalifikacji Zawodowej. Na podstawie ŚKZ kierowca może uzyskać wpis kodu 95 w prawo jazdy i to dopiero on jest potwierdzeniem uprawnień kierowcy.
Odnośnie punktu drugiego – żeby zrobić kat. C+E trzeba najpierw uzyskać kat. C. W tym zakresie są dwie opcje – można zrobić kat C i C+E oddzielnie lub w kursi łączonym. Ta druga opcja jest z reguły tańsza i szybsza.
Teraz możemy przejść do informacji jak zdobyć kat. C+E i ile to będzie kosztowało.
Prawo jazdy C+E do pracy – krok po kroku
- Należy zacząć od wykonania odpowiednich badań lekarskich i psychotechnicznych – będą potrzebne do wydania Profilu Kandydata na Kierowcę oraz Profilu Kierowcy Zawodowego.
- Złóż w urzędzie wniosek o wydanie PKK i PKZ a otrzymany profil prześlij do ośrodka szkolenia kierowców zawodowych – można to zrobić przez internet.
- Zapisz się na kurs kwalifikacyjny
- Zapisz się na kursy prawa jazdy
- Po kursie kwalifikacyjnym zapisz się na egzamin w WORD, po jego zaliczeniu uzyskasz Świadectwo Kwalifikacji Zawodowej.
- Po kursie prawa jazdy zapisz się na egzamin teoretyczny w WORD dla kat. C
- Po egzaminie teoretycznym (zdanym) zapisz się na egzamin praktyczny dla kat. C
- Po zdanym praktycznym na C zapisz się na egzamin praktyczny na C+E.
- Zbierz wszystkie otrzymane dokumenty, świadectwa i orzeczenia lekarskie i złóż wniosek o wymianę prawa jazdy.
Ile kosztuje prawo jazdy C+E i uprawnienia zawodowe?
Najłatwiej będzie przedstawić koszty w podpunktach, tak więc:
- Badanie lekarskie – 200 zł
- Badanie psychotechniczne – 150 zł
- Kurs kwalifikacyjny to koło ~3000-4000 zł
- Kurs na kat. C to około ~3500-4000 zł
- Kurs na kat. CE to około ~3200-3800 zł
- Egzamin teoretyczny kat. C – 30 zł
- Egzamin praktyczny kat. C – 200 zł
- Egzamin praktyczny kat CE – 245 zł
- Wymiana dokumentów -100,5 zł