Pakiet Mobilności – jakie zmiany czekają kierowców za granicą?

Pakiet Mobilności – jakie zmiany czekają kierowców za granicą?

W 2022 roku weszły w życie zmiany ustawy dotyczącej transportu drogowego i czasu pracy kierowców. Do polskiego prawa został wdrożony Pakiet Mobilności związany z przewozami międzynarodowymi. Czego dokładnie dotyczy Pakiet Mobilności i jakie zmiany nastąpiły po jego wprowadzeniu?

Co to jest pakiet mobilności?

Pakiet Mobilności ma za zadanie wprowadzić szereg zmian dotyczących ruchu drogowego na terenie Unii Europejskiej. Przegłosowany został 8 lipca 2020 roku, natomiast cały szereg proponowanych zmian udostępniono do wiedzy ogólnej 31 lipca 2020 roku. Zmiany mają być wprowadzane na do 2026 roku, dotyczą kierowców i kierowców ciężarówek. Całość zmian nawiązuje w szczególności do warunków pracy kierowców, tachografów i ich wymiany na nowsze generacje oraz odpowiednich licencji. Odpowiednie zapoznanie się z całym pakietem mobilności pozwoli przedsiębiorcom, jak i samym kierowcom na prawidłowe funkcjonowanie i jak najlepsze przygotowanie się do nadchodzących zmian prawnych.

Pakiet mobilności dla kierowców – jakie zmiany?

Każda firma transportowa ma obowiązek zorganizować swojemu kierowcy powrót do miejsca zamieszkania nie rzadziej niż raz na cztery tygodnie, aby pracownik mógł odpocząć nie mniej niż 45 godzin w miejscu swojego zamieszkania (ewentualnie w bazie firmy). Pakiet mobilności dla kierowców ciężarówek nie wprowadza jedynie zmian w prawie do odpoczynku kierowców i ich obowiązkowego powrotu. Dodatkowo kierowcy mogą skorzystać z dwóch skróconych odpoczynków tygodniowych z rzędu. Czyli kierowca ciężarówki za granicą może wykorzystać swoje prawo do odpoczynku dwa razy z rzędu (2x24h) jeżeli:

  • oba odpoczynki wykorzysta za granicą w państwach w których, obowiązuje rozporządzenie 561
  • w czterech tygodniach kalendarzowych, zrealizuje co najmniej dwa odpoczynki tygodniowe regularne i skrócone

Z kolei kierowca ciężarówki za granicą musi mieć zapewnione odpowiednie warunki do odpoczynku, jeżeli ten wynosi minimum 45 minut. Wyżej wymienione warunki składają się na:

  • miejsce przyjazne dla wszystkich płci
  • miejsce z odpowiednim zapleczem sanitarnym
  • miejsce z odpowiednią wygodą sypialnianą

Dodatkowo sam czas jazdy kierowcy będzie mógł być przedłużony jedynie o dwie godziny jeżeli kierowca, wraca do domu lub centrum operacyjnego firmy. Aby prawidłowo kierowca skorzystał z takiego prawa, musi zarazem to udowodnić. Takim dowodem może być wydruk z tachografu jeżeli na drodze ma miejsce sytuacja uwarunkowana czymś na co sam kierowca i jego firma nie mają wpływu. Z kolei jeżeli, kierowca wykorzysta takie prawo, musi otrzymać od pracodawcy odpowiednią rekompensatę. Ważne jest również, że samo przedłużenie dotyczy jedynie czasu jazdy dziennej.

Pakiet mobilności w pigułce

Sam pakiet mobilności wprowadza wiele zmian, poniżej zostaną przedstawione w skrócie wszystkie zmiany, które zostały lub będą wprowadzone do roku 2026.

Od 2020 roku:

  • Obowiązek pracodawcy organizacji powrotu kierowcy
  • Skrócone odpoczynki tygodniowe z rzędu
  • Zakaz odbierania odpoczynków regularnych w kabinie pojazdu
  • Przedłużenie czasu jazdy w trakcie powrotu na odpoczynek tygodniowy
  • Przerywanie odpoczynków tygodniowych i regularnych na promie lub pociągu
  • Wyłączenia tachografów w poszczególnych dziedzinach transportu
  • Zmiany w jeździe w załodze i jej przerwach
  • Zmiany w wpisach manualnych w tachografach analogowych

Od 2022 roku:

  • Zmiany w delegowaniu kierowców
  • Zmiany w wynagrodzeniu minimalnym
  • Obowiązek posiadania siedziby
  • Wprowadzono czterodniowy zakaz kabotażu

Dodatkowo na przestrzeni kolejnych lat, przedsiębiorcy będą mieli obowiązek zamontować tachografy drugiej generacji w nowych pojazdach, wymienić tachografy analogowe i cyfrowe i zamontować tachografy w pojazdach do 2,5 t DMC.

Kierowcy w Niemczech i ich firmy w dużej mierze mogą zastanawiać się o wyjeździe do Niemiec (jeżeli wykonują transport kabotażowy). Dlaczego? Przeniesienie firmy do Niemiec nie tylko rozwija samą firmę i podnosi ewentualne stawki. Również ze względu na fakt, że w roku 2022,21 lutego weszły w życie przepisy o nakazie powrotu ciężarówki do kraju zarejestrowania raz na osiem tygodni. Kolejnym przepisem z tego dnia jest wstrzymywanie operacji kabotażowych na cztery dni w kraju, w którym wykonano już trzy takie operacje.

Agencja pracy Asmo Solutions

Agencja pracy Asmo Solutions zajmuje się pozyskiwaniem fachowców na rynek Niemiecki. Poszukują osób w zawodzie kierowcy, komisjonera, spawacza, operatora maszyn CNC. Dostarcza pracowników poszczególnych branż takich jak budownictwo, przemysł metalurgiczny, spożywczy i wiele innych. Szukasz dobrze płatnej pracy i uczciwej agencji dzięki, której rozwiniesz skrzydła poza terenem kraju? Zapraszamy do Asmo Solutions! Już teraz skontaktuj się z nami i znajdź wymarzoną pracę!