Nieznana sztuczka kierowców do unikania mandatów za przekroczenie prędkości
Nieumyślne przekroczenie dozwolonej prędkości może być kosztowną pomyłką, bowiem mandat może wynieść nawet 2500 zł. Jednakże, istnieje prosty trik, który pozwala kierowcom uniknąć takich sytuacji. Wystarczy nacisnąć pewien przycisk na kierownicy, aby samochód stał się odporny na pomiary prędkości.
Dziś mandaty za przekroczenie prędkości mogą być prawdziwie bolesne dla portfela. Policja z coraz większą śmiałością nakłada surowe kary, nie waha się wpisywać na bloki mandatów 4-cyfrowych kwot. Czy jest sposób na uniknięcie tak wysokich kar? Odpowiedź jest twierdząca – kierowcy mają skuteczny sposób, a klucz do sukcesu stanowi jeden konkretny przycisk.
Ten magiczny przycisk ma symbol prędkościomierza i znak zerowy złamany na rzymską jedynkę lub znak przypominający pinezkę wbijaną przed strzałką. Po jego naciśnięciu uruchamiany jest ogranicznik prędkości. Działa to tak, że po ustaleniu przez kierującego np. 50 km/h na ograniczniku, samochód nie będzie w stanie przekroczyć tej prędkości, niezależnie od nacisku pedału gazu. Dzięki temu, kierowca nie musi obawiać się kontroli prędkości i ewentualnego mandatu.
Przycisk aktywujący ogranicznik prędkości może być lokalizowany w różnych miejscach w samochodzie, najczęściej jednak znajduje się na kierownicy. Niektóre modele, jak np. Renault, umieszczają go także na konsoli centralnej lub tunelu środkowym.
Ogranicznik prędkości jest elastycznym narzędziem – wartość ustawioną można zmieniać w dowolnym momencie. Jeżeli dozwolona prędkość na drodze zwiększy się lub zmaleje, kierowca może dostosować wartość ustawioną w komputerze pokładowym. Dzięki temu sterownik silnika pozwoli na rozwinięcie większej lub mniejszej prędkości.
W starszych modelach samochodów ustawienia ogranicznika zmienia się manualnie przyciskiem z plusem lub minusem. W nowszych modelach wystarczy potwierdzić informację z komputera pokładowego za pomocą przycisku aktywującego ogranicznik lub przycisku zatwierdzającym komunikat. Auta wyposażone w układ ISA proponują zmianę ustawień ogranicznika na podstawie danych odczytanych przez kamerę lub pobranych z nawigacji.
Ogranicznik prędkości blokuje możliwość rozpędzenia pojazdu do większej szybkości poprzez sterowanie mocą silnika. Po osiągnięciu zadanej prędkości, sterownik ogranicza moc silnika poprzez zmniejszenie dawki wtrysku paliwa. Dzięki temu samochód nie jest w stanie przyspieszyć bardziej. Współczesne ograniczniki prędkości są sterowane za pomocą sterownika silnika, podczas gdy starsze modele ingerowały w działanie przepustnicy lub pedału gazu.