Interesujące zasady ruchu drogowego: Czy obowiązują nas ograniczenia w obszarach zabudowanych?

Interesujące zasady ruchu drogowego: Czy obowiązują nas ograniczenia w obszarach zabudowanych?

Kiedy jedziemy po drodze, często mijamy znane nam wsie i miasta, które oznaczone są tablicą „obszar zabudowany”. Każdy kierowca wie, że to sygnał do zredukowania prędkości do 50 km/h. Ale co, jeśli nie widzimy znaku informującego o końcu obszaru zabudowanego? Czy ustawienie tablicy „obszar zabudowany” dla jadących z przeciwnego kierunku oznacza dla nas wyjazd z takiej strefy? Czy to daje nam pozwolenie na przyspieszenie do 90 km/h? Czas na wyjaśnienie tych zagadnień.

Na wielu szlakach, szczególnie tam, gdzie wsie są blisko siebie lub graniczą ze sobą, bywa trudno stwierdzić, czy nadal poruszamy się przez obszar zabudowany, czy już opuściliśmy go i mamy prawo zwiększyć prędkość do 90 km/h. Dodatkowo, systemy elektroniczne, które sugerują dozwoloną prędkość na danym odcinku drogi, często wprowadzają nas w błąd. W polskich realiach, pełnych chaosu na początkach i końcach obszarów zabudowanych, nie można im bezwarunkowo ufać.

Wszakże, szczegółowe zasady dotyczące umieszczania i obowiązywania znaków D-42 „obszar zabudowany” i D-43 „koniec obszaru zabudowanego” są dokładnie opisane w przepisach dla profesjonalistów. Rozporządzenie dotyczące umieszczania pionowych znaków drogowych ma setki stron, ale są pewne fragmenty, które każdy kierowca powinien dobrze zrozumieć.