Postęp prac w ramach Programu Budowy 100 Obwodnic: co czeka kierowców w 2025 roku?
Program Budowy 100 Obwodnic, zapoczątkowany w lutym 2020 roku, jest obecnie na półmetku. Celem tego ambitnego projektu jest stworzenie 820 km nowych dróg do 2030 roku. Z punktu widzenia kierowców, najważniejsze jest to, jak wiele z tych tras jest już dostępnych do użytku oraz jakie nowe drogi pojawią się na mapie Polski do końca 2025 roku.
Zgodnie z informacjami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, do tej pory ukończono budowę 5 obwodnic. Dodatkowo, w trakcie realizacji jest 21 inwestycji a proces wyboru wykonawcy dla kolejnych 15 obwodnic trwa. Na etapie przygotowań znajduje się również 59 dalszych projektów.
Do pierwszych oddanych do użytkowania dróg należą m.in. obwodnica Smolajn (woj. warmińsko-mazurskie), o długości 2 km, oddana kierowcom 19 sierpnia 2022 roku oraz obwodnica Brzezia (woj. pomorskie), o długości 8,5 km, oddana do ruchu 29 października 2022 roku. W 2024 roku kierowcy zaczęli korzystać z trzech nowych obwodnic: Grzymiszewa (woj. wielkopolskie), Strykowa (woj. wielkopolskie) oraz Gryfina (woj. zachodniopomorskie).
Obecnie w realizacji jest 21 obwodnic o łącznej długości blisko 171 km, z których większość planowana jest do oddania do ruchu w latach 2025-2028. Inwestycje pokrywają wiele regionów Polski, od Lubelszczyzny, przez Wielkopolskę, aż po Zachodniopomorskie.
Wśród inwestycji, które mają zostać oddane do użytku w najbliższych latach, znalazły się m.in. obwodnica Dzwoli (woj. lubelskie), obwodnica Strzelec Krajeńskich (woj. lubuskie), obwodnica Pułtuska (woj. mazowieckie), II etap obwodnicy Sanoka (woj. podkarpackie), czy obwodnica Wąchocka (woj. świętokrzyskie).
Na etapie przetargu znajduje się obecnie 15 projektów o łącznej długości ponad 136 km. Wśród nich są m.in. obwodnice miejscowości takich jak Głogów (woj. dolnośląskie), Kostrzyn nad Odrą (woj. lubuskie), Pilzno (woj. podkarpackie) czy Starogard Gdański (woj. pomorskie).