Zdemistyfikowanie powszechnych mitów dotyczących wymiany oleju silnikowego
Wiele osób zastanawia się, jak często powinni wymieniać olej silnikowy w swoim samochodzie i jaki rodzaj oleju powinni stosować. Ta podstawowa czynność konserwacyjna jest otoczona wieloma mitami, a niektóre z nich są nawet szeroko propagowane przez profesjonalnych mechaników. Jednym z najbardziej uporczywych przekonań, które przetrwało przez lata, jest to, że można go zignorować.
Regularna wymiana oleju silnikowego jest kluczowa dla utrzymania silnika w dobrym stanie. Jest to rutynowa procedura serwisowa, którą możemy przeprowadzić u prawie każdego mechanika. Wybór odpowiedniego oleju i określenie częstotliwości jego wymiany to kwestie, które od lat budzą wiele kontrowersji. Jeden z tych mitów jest szczególnie trwały i dotyczy starych, zużytych silników – mimo że jest on nieaktualny, nadal jest utrzymywany w wielu warsztatach samochodowych. Kierowcy, którzy postępują według tej błędnej zasady, często muszą potem ponosić koszty.
Producentom nowych samochodów zaleca się wymianę oleju podczas regularnych przeglądów, co w większości przypadków oznacza co 30 000 km. Takie zalecenie znajdziemy w większości instrukcji serwisowych, jednak wielu mechaników i specjalistów zgadza się, że warto skrócić ten okres przynajmniej o połowę. W tym przypadku nie mówimy o „mitycznym” schemacie wymiany oleju co 15 000 km lub 10 000 km – jest to raczej realistyczne i optymalne podejście pod względem trwałości jednostki napędowej. Nie brakuje również kierowców, którzy w swoich autach z silnikami znacznie obciążonymi lub szczególnie podatnymi na zużycie, decydują się na skrócenie tego okresu do nawet 7-8 tys. km. Szybka jazda autostradą, ale także częsta jazda po mieście z niedogrzanym silnikiem, mogą przyspieszyć zużycie oleju i tym samym skrócić żywotność silnika.
Bez względu na to, ile kilometrów przejeżdżamy codziennie, powinniśmy przeprowadzać serwis oleju przynajmniej raz do roku. Olej nie tylko się zużywa wraz z przejechanymi kilometrami, ale również staje się gorszy jakościowo z upływem czasu, zwłaszcza gdy jest często narażony na intensywne zmiany temperatury, jak na przykład podczas jazdy na krótkich trasach w zimie lub gdy parkujemy samochód na otwartym powietrzu.