Zapobieganie problemom z akumulatorem podczas majówki: kompletne poradniki dla kierowców

Zapobieganie problemom z akumulatorem podczas majówki: kompletne poradniki dla kierowców

Wielu ludzi myśli, że problemy z akumulatorem są tylko zimowym zmartwieniem i mogą być zaskoczeni, kiedy ich auto odmawia posłuszeństwa po długim postojeh na przykład podczas majówkowego wypoczynku. Szczególnie narażone na takie sytuacje są pojazdy, których akumulatory były już osłabione zimą. Co więcej, ekstremalne ciepło może również szkodzić akumulatorom, zwłaszcza tym, które są już zużyte lub niedbałe. W tym tekście wyjaśniamy przyczyny „letnich” problemów z akumulatorem i jak im zapobiegać.

Możesz być zdziwiony, że jeśli Twój akumulator przetrwał zimę, niekoniecznie przetrwa do jesieni. Aby samochód z słabym akumulatorem uległ awarii, wystarczy go zostawić na kilka dni. Niekiedy konieczne jest skorzystanie z pomocy innej osoby, aby uruchomić samochód, a w przypadku niektórych modeli hybrydowych może być konieczne wezwanie drogowej pomocy technicznej i naprawa w serwisie. Każdy chciałby uniknąć takich scenariuszy.

Co powoduje „letnie” problemy z akumulatorem? Przede wszystkim, współczesne samochody zużywają dość dużo energii nawet podczas postoju. Ponadto, ciepła temperatura przyspiesza proces samo-rozładowania akumulatora. W słabych akumulatorach ta utrata pojemności sprawia, że auta często nie mogą być uruchomione po kilkudniowym postojach.

Jeśli podejrzewasz, że Twój akumulator jest słaby, warto go sprawdzić w warsztacie lub samodzielnie dokonać prostej kontroli, na przykład sprawdzenia poziomu elektrolitu. Nie ma sensu ryzykować długimi postojami, które mogą skończyć się odmową współpracy przez samochód. Wówczas warto zastanowić się nad zakupem nowego akumulatora.

Pri wyborze nowego akumulatora warto zwrócić uwagę na kilka kwestii. Dostępne są różne technologie akumulatorów, które są dopasowane do specyfiki różnych samochodów. Przy wyborze warto zwrócić uwagę na pojemność elektryczną, wymiary obudowy, prąd rozruchowy oraz prawidłowe rozmieszczenie biegunów.

Należy pamiętać, że najdroższy akumulator nie zawsze jest najlepszym wyborem. Kluczowe jest dopasowanie technologii akumulatora do wymagań naszego samochodu. Dostępne są na przykład akumulatory AGM, które są szczególnie odporne na pracę cykliczną i są wykorzystywane w samochodach z systemem start-stop. Innym przykładem są akumulatory EFB, które są często stosowane w samochodach z systemem start-stop, ale bez układów odzyskiwania energii z hamowania.