Test chińskiego systemu audio i nawigacyjnego w przystępnie cenowym modelu MG HS Excite
Pokazał się SUV zza Wielkiego Muru o imieniu MG HS, oferowany za 109,9 tys. zł. Zaskakująco niski cennik składnia do zastanowienia – czy producent nie oszczędził na pewnych elementach? Postanowiłem dokładnie przyjrzeć się multimedialnemu radiu oraz nawigacji, które okazały się stanowić pewną podstawę do uwag.
Jeżeli kiedykolwiek wyrażałeś niezadowolenie odnośnie radia multimedialnego w samochodzie europejskiej marki, powinieneś przyjrzeć się temu, co montuje się w chińskich pojazdach. Przypadki są różne. W najgorszych modelach nie ma tak podstawowych urządzeń jak radio z RDS, obsługa Android Auto i Apple CarPlay, a głośniki brzmią jak tanie tranzystorowe radio kupione na bazarze. Jednak na drugim końcu skali znajdują się samochody, które oferują nagłośnienie i nawigację na poziomie najlepszych aut premium. To są właśnie te ekstrema.
A jak wygląda system rozrywki pokładowej w niedrogim chińskim SUV? W nowym HS wszystko na papierze wydaje się być w porządku. Standardowo otrzymasz zestaw 6 głośników (dwa dwudrożne z przodu i parę szerokopasmowych w tylnych drzwiach), radio z RDS, cyfrowy tuner DAB+, wbudowaną nawigację z mapami od renomowanego dostawcy oraz obsługę Apple CarPlay i Android Auto (w trybie przewodowym). Wygląda to bardzo obiecująco.
Radio chińskiego producenta działa satysfakcjonująco. Tunery FM i DAB+ skutecznie przeszukują pasmo (dobrze dobrane selektywność i prędkość pracy) oraz poprawnie wyświetlają informacje o odbieranej stacji. Kwestia dźwięku jest również satysfakcjonująca, co nie jest oczywiste w wielu nowoczesnych samochodach.
Na pokładzie znajdujące się głośniki są pozytywnym zaskoczeniem. Wydają one brzmienie wyważone z przeciętną dynamiką. Tonalności niskie nie są zbyt głębokie, ale wystarczająco mocne i gwałtowne. Tonalności średnie i wysokie nie są nadmiernie wyostrzone, więc brzmienie wokalistów jest zaskakująco przyjemne. Scena audio została ustawiona fabrycznie tak, aby kreować bardziej przestrzenny dźwięk podobny do tego znanego z kina domowego. Wszystko to sprawia, że większość klientów MG HS nie zdecyduje się na zmianę sprzętu i wymianę głośników na lepsze. Sam prawdopodobnie z biegiem czasu zdecydowałbym się na wymianę, gdyż dostrzegam duży potencjał w zaskakująco dobrze wygłuszonym samochodzie. Nie obeszło się jednak bez pewnej pomyłki – czujka monitorowania kierowcy zasłania głośnik wysokotonowy na lewym słupku. To niecodzienne rozwiązanie.