Prezentacja nowego modelu Toyoty Prius, mistrzyni w efektywności paliwowej – kontynuacja legendy oszczędnej jazdy
Toyota Prius, z innowacyjnym hybrydowym silnikiem benzynowym 2.0 i karoserią o długości 4,6 metra, ma teraz wygląd pięciodrzwiowego coupe. Wiele osób jest zaskoczonych tym nowym modelem, który zachowuje własności typowe dla samochodów elektrycznych.
Początkowo Toyota Prius była pierwszym na świecie samochodem hybrydowym produkowanym na skalę masową, co wpłynęło na kształtowanie się oblicza przemysłu motoryzacyjnego i przyczyniło się do jej legendarnego statusu. Ale nie było to zadanie łatwe – musiała walczyć o swoją pozycję. Pierwszy prototyp został zaprezentowany publicznie w 1996 roku, a sprzedaż ruszyła pod koniec 1997 roku, 10 grudnia, w dniu podpisania protokołu z Kioto. Ten dokument zobowiązywał kraje z całego świata do działania na rzecz przeciwdziałania globalnemu ociepleniu.
Inicjatywa ta spotkała się z początkowym sceptycyzmem – Prius był początkowo pojazdem typu sedan i inżynierowie marki Toyota twierdzili, że jeśli elementy hybrydowe mieszczą się w takim modelu samochodu, to mogą być zastosowane w dowolnym innym. Pomimo wątpliwości co do połączenia silnika spalinowego i elektrycznego, Japończycy byli nieugięci. Ta konsekwencja i wytrwałość przyniosły rezultaty. Z każdą generacją Prius zdobywał coraz więcej zwolenników. Trzecia generacja produkowana w latach 2009-2016 była najbardziej aerodynamicznym samochodem na świecie (współczynnik oporu powietrza Cx wynosił 0,25, co było rekordem równym Mercedesowi klasy E W212). Wtedy właśnie Prius stał się prawdziwym hitem na rynku europejskim.
Dzisiaj napędy hybrydowe są kluczowym elementem strategii Toyoty. Przez ponad 27 lat sprzedano na całym świecie ponad 27 milionów aut z napędem hybrydowym. W 2024 roku aż 86% sprzedanych w Polsce samochodów Toyoty to będą hybrydy. Przez ostatnie 20 lat, od kiedy ta technologia jest dostępna w naszym kraju, na drogi wyjechało już więcej niż 300 tysięcy takich pojazdów. Hybrydy są cenione nie tylko za niskie zużycie paliwa, ale także za trwałość i niezawodność. Właśnie z tych powodów nowy Prius 5. generacji jest uważany za najpiękniejszy i najbardziej technologicznie zaawansowany model w historii tego samochodu i całej gamy hybryd. Ustanowił on także nowy rekord pod względem niskiego zużycia paliwa, zużywając tylko 2,52 litra na 100 kilometrów.
Najnowsza Toyota Prius odróżnia się od swoich poprzedników bardziej mainstreamowym stylem – zamiast ekscentrycznych kształtów, jej design przypomina opływowe pięciodrzwiowe coupe na 19-calowych polerowanych alufelgach z oponami 195/50 i paskiem świetlnym z tyłu. Ale stylizacja ta nie jest tylko pokazowa – sylwetka samochodu została całkowicie dostosowana do aerodynamiki, aby maksymalnie zmniejszyć zużycie paliwa oraz emisję CO2.