Nowe zasady badania technicznego samochodu od 2024: Usterki, które skutkują odrzuceniem pojazdu

Nowe zasady badania technicznego samochodu od 2024: Usterki, które skutkują odrzuceniem pojazdu

Najnowsze przepisy badania technicznego pojazdów, które weszły w życie 1 czerwca, umożliwiają diagnostom cyfrowe zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Istnieją pewne uszkodzenia pojazdu, które zdecydowanie nie powinny być prezentowane podczas kontroli na stacji diagnostycznej. Poniżej przedstawiamy rodzaje problemów, które niewątpliwie prowadzą do negatywnego rezultatu badania.

Wizyta na stacji kontroli pojazdów co roku jest obowiązkowym punktem dla każdego właściciela samochodu. Badanie techniczne, potocznie nazywane „przeglądem”, pozwala na ocenę efektywności kluczowych komponentów odpowiedzialnych za bezpieczną jazdę. Co bada diagnosta? Specjalista ze Stacji Kontroli Pojazdów ma obowiązek dokładnie sprawdzić stan techniczny pojazdu na torze diagnostycznym. Wynikiem analizy układu zawieszenia, układu hamulcowego oraz kompletności wymaganego wyposażenia i wizualnej oceny poszczególnych części może być otrzymanie pieczątki w dowodzie rejestracyjnym lub… odesłanie kierowcy bez niej. Bez pieczątki potwierdzającej przegląd i odpowiedniego wpisu w systemie CEPiK, pojazd nie ma prawa poruszać się po publicznych drogach.

Samochody osobowe muszą przechodzić badania techniczne raz do roku. Są jednak wyjątki. Mniej często odbywają się takie badania dla nowych samochodów prosto z salonu – pierwszy taki przegląd dla fabrycznie nowego pojazdu kupionego od pierwszego właściciela powinien nastąpić najpóźniej 3 lata po dacie pierwszej rejestracji. Kolejne badanie techniczne przeprowadza się po dwóch latach, a następne muszą być już realizowane co roku. Jak dokładnie przebiega ten przegląd i jakie są defekty, które natychmiast uniemożliwiają uzyskanie pozytywnego wyniku badania?

Począwszy od 2022 roku obowiązują nowe przepisy. Badanie techniczne jest teraz nieco inny proces, a diagnosta dzieli wykryte usterki na trzy typy: drobne, poważne i niebezpieczne. Pierwsze z nich nie eliminują możliwości uzyskania pozytywnego wyniku badania, ale dwie pozostałe kategorie skutkują odrzutem pojazdu. Co więcej, jak mówi Karol Rytel, dyrektor ds. technicznych w Polskiej Izbie Stacji Kontroli Pojazdów, diagnosta ma obowiązek zatrzymać dowód rejestracyjny w przypadku wykrycia niebezpiecznej usterki. Od 1 czerwca 2024 roku proces ten jest realizowany cyfrowo – nie ma potrzeby fizycznej konfiskaty dokumentu – to samo dotyczy zwrotu dokumentu. Cały proces jest realizowany za pomocą odpowiedniego wpisu w systemie komputerowym.