Kiedy skrzynia biegów haczy. Jak prawidłowo zmieniać biegi?

Kiedy skrzynia biegów haczy. Jak prawidłowo zmieniać biegi?
fot. unsplash.com

Pełna kontrola nad zmianą biegów to jedno z najtrudniejszych wyzwań, przed jakim stoją młodzi kierowcy. Minie wiele godzin i przejechanych kilometrów, zanim nauczą robić się to płynnie. Co się dzieje w przypadku, gdy w samochodzie skrzynia biegów haczy? Niekoniecznie musisz liczyć się z ogromnymi wydatkami!

Cała praca synchronizatora

Oglądając stare samochody, możesz zobaczyć wymyślne konstrukcje, które pozwalały na zmianę biegów. Wszystko odbywało się za pomocą przesunięcia koła zębatego. Trzeba jednak było mieć wyczucie, aby poszczególne elementy nie trafiały bezpośrednio na siebie. I to kierowca musiał trafić na odpowiedni moment. Potem wymyślono synchronizator.

To on właśnie odpowiada za wyrównywanie obrotów kół które się zazębiają. W poszczególnych modelach samochodów wygląda on trochę inaczej, jednak zasada działania jest podobna. Koła na wałku głównym luźno się obracają i są zazębione z kołami na wałku pośrednim. Dzięki temu, że zęby są skośne, cała skrzynia pracuje ciszej.

Kierowco, tego nie rób!

Są takie rzeczy, które jeżeli robisz w codziennej jeździe, absolutnie musisz je wykluczyć.

  • Nie wbijaj biegu na siłę
  • Nie trzymaj ręki na lewarku zmiany biegów
  • Nie obciążaj dodatkowo skrzyni biegów
  • Nie bagatelizuj zgrzytów, mogą one świadczyć o źle wyregulowanym sprzęgle
  • Pamiętaj o dociskaniu sprzęgła do końca.

Dodatkowy problem to hacząca skrzynia biegów. Podczas jazdy możesz wyczuć wyraźny opór przy przesuwaniu lewarka. Jeżeli wcześniej wszystko było w porządku, możliwe, że robisz to nieprecyzyjnie lub też, w ten gest wkładasz za dużo siły. Wtedy skrzynia zaczyna działać wadliwie i nie obejdzie się bez zmiany całej skrzyni biegów.

Artykuł powstał przy współpracy z https://tolkastrans.pl/