Ekstremalna bieda w Rosji zmusza mieszkańców do masowego zakupu starych automobili z epoki Związku Radzieckiego
Myśląc o niskobudżetowych, ale solidnych samochodach, często przychodzą na myśl te pochodzące z Chin. Tym razem jednak sytuacja dotyczy Rosji. Właśnie tam odnotowano intensywny wzrost popularności pewnego modelu używanego samochodu – weterana motoryzacji, który zapisał się w historii jeszcze podczas czasów kultowego Rambo i konfliktu w Afganistanie.
Niezmiennym liderem na rynku używanych aut w Rosji przez całe 9 miesięcy bez przerwy jest Łada 2107. Ta unikalna konstrukcja, która praktycznie zniknęła z polskich dróg, jest obecnie najczęściej kupowanym i rejestrowanym pojazdem w Federacji Rosyjskiej. Pochodzi ona z lat 70-tych XX wieku, kiedy to miało miejsce radzieckie zaangażowanie w Afganistanie podczas operacji Sztorm 333 oraz kiedy kino amerykańskie obfitowało w filmy z Johnem Rambo. Łada 2107 ma na swym koncie nawet zwycięstwo nad znacznie nowocześniejszą Samarą, której sprzedaż gwałtownie spadła.
Dane statystyczne Autostat na temat najchętniej kupowanych używanych samochodów w Rosji w pierwszych 10 miesiącach 2024 roku prezentują się następująco:
Łada 2107 – 113 510 sztuk, KIA Rio – 102 995 sztuk, Łada 2114 – 101 932 sztuki, Hyundai Solaris – 99 793 sztuki, Ford Focus – 92 456 sztuk, Łada 4×4 (Niva) – 83 806 sztuk, Łada 2170 (Priora) – 85 852 sztuki, Toyota Corolla – 81 826 sztuk, Toyota Camry – 70 105 sztuk i Łada 2190 (Granta) – 69 652 sztuki.
Czym tłumaczyć tak wielką popularność tego nieco przestarzałego modelu? Odpowiedź jest prosta. Łada 2107 to samochód bardzo tani i prosty w naprawie. Przez trzydzieści lat produkcji w różnych zakładach na terenie Rosji i Ukrainy wyprodukowano ogromną ilość tych aut, co ułatwia dostęp do części zamiennych. Według rosyjskich danych na drogach nadal jeździ ponad milion i pół egzemplarzy tego modelu. Ostatnie auta tego typu zjechały z taśm produkcyjnych w Iżewsku, Łucku i Zaporożu w roku 2012, choć produkcję utrzymano nieco dłużej w Egipcie.