Czy w PRL mogliśmy posiadać SUV? Rosyjska interwencja kładzie kres polskim marzeniom

Czy w PRL mogliśmy posiadać SUV? Rosyjska interwencja kładzie kres polskim marzeniom

W 1977 roku, projektanci stworzyli dwa egzemplarze prototypowe Polskiego Fiata 125p 4×4. Miały one na celu testowanie możliwości wprowadzenia tego modelu do masowej produkcji. Gdyby plan został zrealizowany, w czasach PRL moglibyśmy korzystać z pojazdu, który można by nazwać prekursorem segmentu SUV – kategorii samochodów, która zyskała na popularności dopiero pod koniec lat 90.

Lata 70. w Polsce to okres relatywnego dobrobytu i otwarcia na zachodni świat. Z tego powodu, społeczeństwo zaczęło pokładać większe oczekiwania w samochodach, w szczególności tych z właściwościami terenowymi. Wielu ludzi prywatnych, instytucji czy służb pragnęło takie auta posiadać. Niestety, popyt na tego typu pojazdy znacznie przewyższał podaż. W Polsce dostępne były jedynie terenówki radzieckiej produkcji, takie jak przestarzały model wojskowy UAZ 469B czy rumuńskie IMS/ARO serii M (zwane Muscel), które pojawiały się sporadycznie.

Sytuacja ta skłoniła inżynierów z Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Fabryki Samochodów Osobowych do nietypowego pomysłu. Zamiast stawiać na tworzenie oryginalnej polskiej terenówki, co wydawało się nierealne, postanowili opracować pojazd 4×4, bazujący na sprawdzonym modelu Fiata 125p. Gdyby ta koncepcja została zrealizowana, Polska mogłaby pochwalić się wprowadzeniem do Europy prekursora SUV-ów, wiele lat przed ich globalnym rozkwitem. Niestety, plany te pokrzyżowała interwencja Rosji. Fascynujące spojrzenie na historię Fiata 125p 4×4 przedstawia w swojej książce „Prototypy” Tomasz Szczerbicki, jeden z najbardziej znanych ekspertów od motoryzacji krajowej.