Porady jak prawidłowo ładować akumulator samochodowy z uwzględnieniem różnic pomiędzy akumulatorami AGM a kwasowo-ołowiowymi

Porady jak prawidłowo ładować akumulator samochodowy z uwzględnieniem różnic pomiędzy akumulatorami AGM a kwasowo-ołowiowymi

Ładowanie akumulatora samochodowego wydaje się być czynnością prostą, jednak różne rodzaje akumulatorów wymagają zastosowania odmiennych parametrów prądu podczas procesu ładowania. Kluczowe jest również zapewnienie odpowiedniej temperatury otoczenia. Akumulatory AGM, stosowane coraz częściej w nowoczesnych pojazdach, są szczególnie wrażliwe na warunki ładowania. Ważne jest więc, aby poznać technikę ładowania, która nie spowoduje uszkodzenia akumulatora.

Wybór ładowarki do akumulatora powinien być uzależniony od specyficznych potrzeb oraz możliwości finansowych użytkownika. W wielu przypadkach można się zastanawiać, czy akumulator powinien być wyjęty z auta podczas ładowania, a także co może się zdarzyć, gdy akumulator zostanie odłączony od systemu samochodu.

Akumulator, który został przeniesiony z pojazdu do domu, musi być ładowany inaczej niż ten pozostawiony w garażu bez ogrzewania, gdzie temperatura może spaść poniżej zera. Dla tradycyjnego akumulatora kwasowo-ołowiowego i akumulatora AGM, często spotykanego w samochodach z systemem start-stop i układami odzyskiwania energii z hamowania, potrzebne są różne ładowarki lub przynajmniej prąd o innych parametrach. Prąd, który jest całkowicie bezpieczny dla starszego typu akumulatora kwasowo-ołowiowego, może być szkodliwy dla nowoczesnego akumulatora AGM.

Stan naładowania klasycznego akumulatora kwasowo-ołowiowego można ocenić na podstawie jego napięcia, które powinno być mierzone po upływie co najmniej 30 minut od zakończenia ładowania. Można również kontrolować stan naładowania baterii za pomocą areometru, chociaż obecnie łatwiejszym i szybszym sposobem jest użycie dostępnych na rynku multimetrów. W pełni naładowany akumulator powinien mieć napięcie wynoszące od 12,8 do 12,9 V. Podczas procesu ładowania napięcie akumulatora systematycznie wzrasta, mogąc osiągnąć nawet 16 V – jednak po odłączeniu ładowarki szybko spada w ciągu około 30 minut.

Optymalna wartość natężenia prądu ładowania powinna wynosić 10% pojemności akumulatora, a więc dla akumulatora o pojemności 60 Ah powinniśmy stosować prąd o natężeniu 6 A (może być mniej). Maksymalny prąd ładowania w przypadku tzw. szybkiego ładowania wynosi 18 A (30% pojemności akumulatora). Warto pamiętać, że jeśli użyjemy standardowej ładowarki przeznaczonej do ładowania akumulatorów starszego typu do naładowania akumulatora AGM, może to prowadzić do uszkodzeń. Natomiast jeżeli użyjemy ładowarki dedykowanej wyłącznie dla akumulatorów AGM (lub uniwersalnej ustawionej w tryb „AGM”) do ładowania tradycyjnego akumulatora, bateria ta zostanie naładowana tylko częściowo.

W przeciwieństwie do akumulatorów kwasowo-ołowiowych, które są odporne na przeładowanie, akumulatory AGM są bardzo wrażliwe na taki stan i mogą ulec szybkim uszkodzeniom. Dlatego tak istotne jest, aby podczas ładowania nie przekraczać maksymalnego dopuszczalnego napięcia pracy baterii. Ładowarka z funkcją „AGM” podtrzymuje stałe napięcie nieprzekraczające 14,4 V podczas całego procesu ładowania, jednocześnie ograniczając natężenie prądu ładowania zgodnie z tymi samymi zasadami, które obowiązują podczas ładowania akumulatorów starszego typu, tj. prąd ładowania powinien wynosić 1/10 pojemności akumulatora.