Toyota eksploruje technologie wykorzystujące odparowany wodór dla napędów spalinowych
Japoński gigant motoryzacyjny, Toyota, nieustannie doskonali i rozwija własne prototypy silników spalinowych napędzanych wodorem. Wdrożenie tych innowacji poddawane jest gruntownym testom w realiach wyścigów samochodowych, gdzie wykorzystywany jest model GR Corolla H2 Concept. Bieżące prace koncentrują się na opracowaniu technologii, które umożliwiliby efektywne wykorzystanie odparowanego wodoru generowanego podczas jazdy.
Toyota od wielu lat angażuje środki w rozwój technologii wodorowych. To inwestycja mająca na celu przyczynienie się do znaczącej redukcji emisji szkodliwych substancji, zarówno w transporcie, jak i innych sektorach gospodarki. Silniki spalinowe napędzane wodorem mogą stanowić odpowiedź na pilne potrzeby środowiskowe, umożliwiając drastyczną redukcję emisji CO2 przy jednoczesnym minimalnym wpływie na produkowane obecnie jednostki napędowe oraz istniejące linie produkcyjne. W ten sposób Toyota realizuje swoją strategię wielokierunkowej dekarbonizacji.
Od 2021 roku Toyota bierze udział w japońskiej serii wyścigów długodystansowych, Super Taikyu. Tam też testuje swoje innowacyjne rozwiązania dotyczące wodorowych silników spalinowych, za pomocą specjalnie zaprojektowanej GR Corolli H2 Concept.
W maju 2023 roku Toyota wprowadziła istotną zmianę w napędzie tej maszyny – jako paliwo zastosowano ciekły wodór. Jego większa gęstość pozwoliła na szybsze tankowanie, umożliwiając jednocześnie umieszczenie w zbiornikach większej ilości gazu. W efekcie, podczas procesu parowania (boil-off gas, BOG) generowanego przez ogrzewanie, zwiększyły się straty energetyczne związane z uwolnieniem odparowanego wodoru do atmosfery.