Nieuniknione zmiany dla kierowców w UE: brak możliwości wyłączenia obowiązkowych systemów, termin już znany

Nieuniknione zmiany dla kierowców w UE: brak możliwości wyłączenia obowiązkowych systemów, termin już znany

Wraz z nadejściem lipca, każdy nowo zakupiony samochód w Unii Europejskiej musi być zainstalowany z nowymi, obowiązkowymi systemami wsparcia dla kierowców. Jeden z tych systemów, znany jako inteligentny asystent prędkości, nie pozwala na przekraczanie dozwolonych limitów prędkości. Jednakże, nie wszyscy są świadomi, że obecnie trwa jedynie etap przejściowy i wkrótce mogą zaszły istotne zmiany, które całkowicie uniemożliwią wyłączanie tych systemów.

Konieczność posiadania tego systemu przez każde nowe auto wynika z nowych regulacji unijnych, znanych pod skrótem GSR2. Regulacje te nakładają na producentów samochodów szereg obowiązków. Zgodnie z nimi, począwszy od 7 lipca 2024 roku, każdy nowy samochód sprzedany na terenie Unii Europejskiej musi mieć w swoim wyposażeniu pewne elementy, które dotychczas były opcjonalne lub w niektórych modelach aut nie występowały wcale. Celem tych nowych przepisów jest poprawa bezpieczeństwa na drogach, a przede wszystkim ograniczenie liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. Zdaniem organów Unii Europejskiej, najłatwiej osiągnąć ten cel poprzez kontrolę prędkości pojazdów na drogach.

Komisja Europejska argumentuje, że nadmierna prędkość jest przyczyną około 30% śmiertelnych wypadków. Statystyki drogowe pokazują, że od 40% do 60% kierowców regularnie przekracza dopuszczalne limity prędkości. Dodatkowo, badania naukowe, na które powołuje się Unia Europejska, dowodzą, że obniżenie średniej prędkości o zaledwie 1 km/h może zredukować liczbę śmiertelnych wypadków o 5%. Badania przeprowadzone w dziesięciu krajach europejskich wykazały ponadto, że inteligentny asystent prędkości może zmniejszyć liczbę osób rannych w wyniku wypadków wymagających hospitalizacji o 15% i obniżyć liczbę zgonów aż o 21%.